Leefstijlcoach

in Almelo

Uw leefstijlcoach begeleid mensen in Almelo naar een gezondere leefstijl.

Wat is een

leefstijlcoach?

Waarvoor een

leefstijlcoach?

Wat doet de

leefstijlcoach?

Wie is uw

leefstijlcoach?

De leefstijlcoach is een vrij nieuw beroep. De leefstijlcoach helpt u om bewuster te worden van gedrag en gewoonten in het dagelijks leven, met het doel om een gebalanceerde leefstijl te creëren waarbij ongezonde patronen worden doorbroken.

Heeft u moeite met bijvoorbeeld stress management? De leefstijlcoach kan u helpen hiermee om te gaan. Hierin wordt aan belangrijke factoren gewerkt die uw leven dagelijks beïnvloeden zoals; slaap, beweging en voeding. Er wordt uitgegaan van een positieve lichamelijke én mentale gezondheid. De leefstijlcoach helpt u met het vinden van de juiste motivatie. Een gezonde leefstijl draagt bij aan een verbeterde kwaliteit van uw leven. Lukt het maar niet om ongezonde gewoontes zelf te doorbreken en/of wilt u beter in uw vel zitten? Dan is een leefstijlcoach misschien wat voor u.

Wat is een leefstijlcoach?

We leven in een wereld waar alles snel gaat, er zijn steeds meer verwachtingen en toenemende prikkels. Dit kan stressvol zijn. Stress kan zich uiten in ongezond gedrag en uiteindelijk in een ongezonde leefstijl. Voor veel mensen is het moeilijk om zelf de motivatie te vinden om deze ongezonde patronen te doorbreken.

 Een leefstijlcoach gebruikt de Top 3 van de vitaliteitspiramide: gezond eten, regelmatig bewegen en ontspanning/goede nachtrust. Ongezond eten, weinig slapen, onvoldoende ontspanning en matig bewegen kan bijvoorbeeld leiden tot overgewicht, een burn-out en/of futloosheid. De leefstijlcoach helpt met bewustwording, stimuleert en ondersteunt om het ‘ongewenste’ gedrag te veranderen. Het gaat hier niet (alleen) om diëten, maar om te leren wat voor u een gezonde leefstijl is en hoe dit vast te houden.

 Een leefstijlcoach is dus geen arts of therapeut, hij/zij onderzoekt en coacht de cliënt in het aanleren van nieuwe gewoontes. Samen bedenken we een op u wensen en mogelijkheden toegesneden persoonlijk plan met concrete en specifieke doelen.

Waarom een leefstijlcoach - Acacia Fysio plus Zorg
Waarvoor een leefstijlcoach in Almelo - Acacia Fysio plus Zorg

Wanneer een leefstijlcoach in Almelo?

In Almelo heeft maar liefst twintig procent van de volwassenen ernstig overgewicht, terwijl het landelijk gemiddelde op veertien procent ligt. Bent u moe, gestrest, niet blij met bepaalde gewoontes, wilt u gezonder gaan eten en meer bewegen? Heeft u eerder al geprobeerd om van een slechte gewoonte af te komen en nieuw gezond gedrag aan te leren, zonder resultaat?

Er zijn vaak veel obstakels die u tegenkomt, gedrag is moeilijk te veranderen. Het zijn niet voor niets (hardnekkige) gewoontes geworden. Voordat u het weet, is het oude gedrag weer onderdeel van uw dag. Nieuw gedrag kan oncomfortabel en het onbekende kan onzeker aanvoelen, waardoor het moeilijk is om vast te houden.

Een leefstijlcoach kan u aanmoedigen en zoeken naar de juiste motivatie om dit gedrag structureel te veranderen. Wanneer u weerstand voelt, staat de coach voor u klaar. U hoeft het niet meer alleen te doen!

Wat doet de leefstijlcoach?

Een leefstijlcoach kan u helpen om een gezonde leefstijl te creëren. Het is belangrijk om te beseffen dat een leefstijlcoach geen lichamelijke en mentale problemen kan verhelpen. Zoals is beschreven in het woord, ondersteunt, begeleid en adviseert een coach.

Een leefstijlcoach legt de focus op gewoontes en gedrag. Inzicht verwerven in bijvoorbeeld de oorzaak / oorsprong van aangeleerd gedrag speelt een belangrijke rol. De leefstijlcoach is er voor u om samen te onderzoeken, te informeren en te ondersteunen met een op u afgestemd zorgprogramma.

Het aanleren van een nieuwe gewoonte duurt gemiddeld 4-6 weken. Hierbij zijn oefening en herhaling essentieel totdat de nieuwe gewoonte vertrouwd en comfortabel aanvoelt. Uiteindelijk wordt de nieuwe gewoonte een automatisme, dit betekent dat het steeds minder aandacht gaat kosten.

De leefstijlcoach gaat samen met u uitzoeken waarom het nieuwe gedrag positiever is dan het oude gedrag. Waarom is dit belangrijk voor u en wat zijn de positieve effecten, resultaten en opbrengsten van het nieuwe gedrag. Dit kan zijn bijvoorbeeld zijn: meer energie en/of afvallen, beter in uw vel zitten, verbeterde nachtrust en gewoonweg vitaler zijn.

In het op maat gemaakte zorgprogramma wordt ook voldoende aandacht besteedt aan het omgaan met moeilijke momenten, zoals hoe (bekende) verleidingen te weerstaan. Er wordt gewerkt met haalbare, kleine stappen en het regelmatig vieren van behaalde successen. 

Wat doet de leefstijlcoach - Acacia Fysio plus Zorg

Waar kan een leefstijlcoach u bij helpen?

U leefstijlcoach kan u helpen met:

  • Stressmanagement
  • Gezond(er) eten
  • Afvallen
  • (Voldoende) Bewegen
  • Vermoeidheidsklachten
  • Hormoonhuishouding
  • Balans tussen werk en privé
  • Ontspanning
  • Dagindeling
  • Slaap
  • Juiste motivatie
  • Communicatie

Bij het streven naar een positieve gezondheid is het belangrijk om een vraagstuk klaar te hebben. Wat wilt u graag veranderen?

Wat is een gezonde leefstijl?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hanteert de volgende stelling over gezondheid: ‘een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en niet alleen de afwezigheid van een aandoening of handicap’.

Een gezonde leefstijl zorgt ervoor dat iemand zich goed voelt, zowel lichamelijk als ook mentaal. Gezond eten, regelmatig bewegen, voldoende ontspanning, genoeg daglicht, een goede nachtrust en aandacht voor het verzorgen van uw lichaam. Deze factoren dragen allemaal bij aan een gezonde leefstijl en daarmee het welbevinden en de vitaliteit. Indien iemand lichamelijk gezond is, bevordert dit ook het geestelijke en sociale welzijn. 

  1. Gezond eten: een gezond dieet is gevarieerd en bevat voldoende voedingsstoffen. Het is dus belangrijk dat uw eten uit de juiste combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten bestaat. Daarnaast zijn vitaminen en mineralen belangrijke bouwstenen om ons lichaam goed te laten functioneren.
  2. Regelmatig bewegen: dit betekent minstens 20-30 minuten per dag matig intensief bewegen zoals lopen en/of fietsen. Regelmatig bewegen in combinatie met intensieve inspanning zoals sporten heeft veel voordelen: het vermindert kans op ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes en versterkt het immuunsysteem.
  3. Voldoende ontspanning: het is belangrijk om een balans te vinden tussen werk en privé om uw innerlijke batterij weer op te laden. Hierbij is tijd voor hobby’s en activiteiten waarbij hoofd en lijf tot rust komen essentieel.
  4. Genoeg daglicht en goede nachtrust: mensen zijn niet gemaakt om zonder daglicht te leven. Daglicht heeft ook een positieve werking op een betere nachtrust. Voldoende slaap is belangrijk om het lichaam te laten herstellen en mentaal uit te rusten.
  5. Goede lichaamsverzorging: hieronder vallen lichamelijke en uiterlijke verzorging. Goede hygiëne, aandacht voor uw huid en gebit bevorderen en ondersteunen uw gezondheid.

Wist u dat bijna de helft van de dag bestaat uit herhaling van eenzelfde activiteiten?  Gewoontes kunnen gezien worden als geautomatiseerde handelingen waarover we niet (meer) hoeven nadenken. Gewoontes zijn krachtige handelingen waarvan we de invloed niet mogen onderschatten. Daarom is het zo belangrijk dat deze gewoontes voor ons lichaam en geest gezond zijn.

Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI)

Onze leefstijlcoach heeft de opleiding Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) gedaan. De Gecombineerde Leefstijlinterventie is de eerste erkende en verkorte opleiding tot leefstijlcoach voor fysiotherapeuten en oefentherapeuten.

Voorbeeld van een programma

De leefstijlcoach maakt samen met u een zorgprogramma. Een zorgprogramma bestaat uit een behandelfase die 12 maanden duurt. Hierna komt de onderhoudsfase wat opnieuw 12 maanden duurt. Het totale programma is 24 aaneengesloten maanden.

Verschil met vitaliteitscoach

Zowel de leefstijlcoach als ook de vitaliteitscoach werken beide met de bouwstenen van de vitaliteitspiramide. Waar de leefstijlcoach zich op de bovenste 3 bouwstenen richt – het creëren van een gezonde leefstijl, werkt de vitaliteitscoach met alle 6 bouwstenen die daarnaast ook aandacht schenken aan het mentale, emotionele en maatschappelijke welzijn van de cliënt.

Het is daarom belangrijk om goed te bedenken wat u nodig heeft.

Wordt GLI vergoed door uw ziektekostenverzekering?

Per 1 januari 2019 is de Gecombineerde Leefstijlinterventie onderdeel van het basispakket in de ziektekostenverzekering. De huisarts dient u naar een leefstijlcoach door te verwijzen. Indien u een GLI-programma wilt volgen dan heeft u altijd een doorverwijzing van de huisarts nodig.

Check altijd vooraf bij uw zorgverzekeraar of het programma door uw zorgverzekering verzekerd wordt.

Uw leefstijlcoaches

Heeft u een vraag, opmerking of een tip, laat het ons weten.

5 + 1 =