Leefstijlcoach

in Almelo

Uw leefstijlcoach begeleid mensen in Almelo naar een gezondere leefstijl.

Wat is een

leefstijlcoach?

Waarvoor een

leefstijlcoach?

Wat doet de

leefstijlcoach?

Wie is uw

leefstijlcoach?

De leefstijlcoach is een vrij nieuw beroep. De leefstijlcoach helpt u om bewuster te worden van gedrag en gewoonten in het dagelijks leven, met het doel om een gebalanceerde leefstijl te creëren waarbij ongezonde patronen worden doorbroken.

Heeft u moeite met bijvoorbeeld stress management? De leefstijlcoach kan u helpen hiermee om te gaan. Hierin wordt aan belangrijke factoren gewerkt die uw leven dagelijks beïnvloeden zoals; slaap, beweging en voeding. Er wordt uitgegaan van een positieve lichamelijke én mentale gezondheid. De leefstijlcoach helpt u met het vinden van de juiste motivatie. Een gezonde leefstijl draagt bij aan een verbeterde kwaliteit van uw leven. Lukt het maar niet om ongezonde gewoontes zelf te doorbreken en/of wilt u beter in uw vel zitten? Dan is een leefstijlcoach misschien wat voor u.

Wat is een leefstijlcoach?

We leven in een wereld waar alles snel gaat, er zijn steeds meer verwachtingen en toenemende prikkels. Dit kan stressvol zijn. Stress kan zich uiten in ongezond gedrag en uiteindelijk in een ongezonde leefstijl. Voor veel mensen is het moeilijk om zelf de motivatie te vinden om deze ongezonde patronen te doorbreken.

 Een leefstijlcoach gebruikt een aantal pijlers, zoals gezond eten, regelmatig bewegen en ontspanning/goede nachtrust. Ongezond eten, weinig slapen, onvoldoende ontspanning en matig bewegen kan bijvoorbeeld leiden tot overgewicht, een burn-out en/of futloosheid. De leefstijlcoach helpt met bewustwording, stimuleert en ondersteunt om het ‘ongewenste’ gedrag te veranderen. Het gaat hier niet (alleen) om diëten, maar om te leren wat voor u een gezonde leefstijl is en hoe dit vast te houden.

 Een leefstijlcoach is dus geen arts of therapeut, hij/zij onderzoekt en coacht bij het aanleren van nieuwe gewoontes.

Waarom een leefstijlcoach - Acacia Fysio plus Zorg
Waarvoor een leefstijlcoach in Almelo - Acacia Fysio plus Zorg

Wanneer een leefstijlcoach in Almelo?

In Almelo heeft maar liefst twintig procent van de volwassenen ernstig overgewicht, terwijl het landelijk gemiddelde op veertien procent ligt. Bent u moe, gestrest, niet blij met bepaalde gewoontes, wilt u gezonder gaan eten en meer bewegen? Heeft u eerder al geprobeerd om van een slechte gewoonte af te komen en nieuw gezond gedrag aan te leren, zonder resultaat?

Er zijn vaak veel obstakels die u tegenkomt, gedrag is moeilijk te veranderen. Het zijn niet voor niets (hardnekkige) gewoontes geworden. Voordat u het weet, is het oude gedrag weer onderdeel van uw dag. Nieuw gedrag kan oncomfortabel en het onbekende kan onzeker aanvoelen, waardoor het moeilijk is om vast te houden.

Een leefstijlcoach kan u aanmoedigen en zoeken naar de juiste motivatie om dit gedrag structureel te veranderen. Wanneer u weerstand voelt, staat de coach voor u klaar. U hoeft het niet meer alleen te doen!

Wat doet de lifestyle coach?

Een lifestyle coach kan u helpen om een gezonde leefstijl te creëren. Het is belangrijk om te beseffen dat een leefstijlcoach geen lichamelijke en mentale problemen kan verhelpen. Zoals is beschreven in het woord, ondersteunt, begeleid en adviseert een coach.

Een leefstijlcoach legt de focus op gewoontes en gedrag. Inzicht verwerven in bijvoorbeeld de oorzaak / oorsprong van aangeleerd gedrag speelt een belangrijke rol. De leefstijlcoach is er voor u om samen te onderzoeken, te informeren en te ondersteunen met een een zorgprogramma.

Het aanleren van een nieuwe gewoonte duurt gemiddeld 4-6 weken. Hierbij zijn oefening en herhaling essentieel totdat de nieuwe gewoonte vertrouwd en comfortabel aanvoelt. Uiteindelijk wordt de nieuwe gewoonte een automatisme, dit betekent dat het steeds minder aandacht gaat kosten.

De leefstijlcoach gaat samen met u uitzoeken waarom het nieuwe gedrag positiever is dan het oude gedrag. Waarom is dit belangrijk voor u en wat zijn de positieve effecten, resultaten en opbrengsten van het nieuwe gedrag. Dit kan zijn bijvoorbeeld zijn: meer energie en/of afvallen, beter in uw vel zitten, verbeterde nachtrust en gewoonweg vitaler zijn.

In het zorgprogramma wordt ook voldoende aandacht besteedt aan het omgaan met moeilijke momenten, zoals hoe (bekende) verleidingen te weerstaan. Er wordt gewerkt met haalbare, kleine stappen en het regelmatig vieren van behaalde successen. 

Wat doet de leefstijlcoach - Acacia Fysio plus Zorg

Het CooL programma

Wat is CooL?

CooL is de afkorting van COaching Op Leefstijl. CooL is een programma dat de voorbije jaren aan populariteit en bekendheid heeft gewonnen door onder andere de opname van CooL in de basisverzekering. Het doel van het CooL programma is een algemene verbetering in leefstijl en gezondheid. Dit leidt tot een betere kwaliteit van leven.

Het speciale aan het CooL programma is dat men niet alleen focust op puur gewichtsverlies maar op een volledige verandering in levensstijl. Op deze manier focust men op een blijvend gewichtsverlies in plaats van het gevreesde jojo-effect dat men vaak heeft bij gewoon diëten.
Ten eerste leert men motivatie te vinden om het programma vol te houden. Dit wordt gecombineerd met het waarschuwen voor bepaalde valkuilen die men tegen kan komen tijdens het veranderen van leefstijl.

Ten tweede wordt er gewerkt aan een algemene basiskennis over voeding en beweging zodat men tijdens en na het programma zelf gezonde keuzes kan maken die het best bij jou passen.

Voor wie is het CooL programma?

Weliswaar is het voor iedereen nuttig van een gezonder te leven en over voedsel en beweging te leren maar het CooL programma focust op 2 specifieke gevallen vanaf 18 jaar oud.

  1. Personen met overgewicht (een BMI tussen 25 en 30) en daarnaast een verhoogd risico op diabetes of hart- en vaatziekten.
  2. Personen met ernstig overgewicht (een BMI van meer dan 30).

Indien je niet zeker bent of je aan 1 van de voorwaarden voldoet ga dan eens langs bij je huisarts die je ook zal kunnen doorverwijzen naar een CooL programma.

Wordt het CooL programma vergoed?

In de meeste gevallen valt het CooL programma onder de basisverzekering. Dit valt meestal onder de post Gecombineerde Levensstijl Interventie. Bij sommige zorgverzekeraars is de dekking minder groot dus controleer zeker nog eens hoe groot de dekking is bij jouw verzekering.

Hier een overzicht van de verzekeraars die het programma volledig vergoeden:

  • Menzis (inclusief de labels Anderzorg en HEMA)
  • Zorg & Zekerheid (inclusief label AZVZ)
  • ONVZ (inclusief de labels VvAA en PNOzorg)
  • ENO (inclusief de labels Salland en ZorgDirect)
  • A.S.R. (inclusief de labels Ditzo en De Amersfoortse)

Bij de volgende verzekeraars wordt het programma voor 80 tot 90 procent vergoed:

  • CZ (waaronder de labels OHRA, Nationale Nederlanden en Just)
  • VGZ (waaronder de labels IZZ, IZA, Univé, UMC Zorgverzekering en Zekur)
  • Iptiq (waaronder de labels Promovendum, National Academic en Besured)

En bij deze verzekeraars heerst er momenteel onduidelijkheid:

  • Zilveren Kruis (waaronder de labels FBTO, Interpolis, De Friesland en ProLife)
  • DSW (waaronder de labels StadHolland en InTwente)

Ondanks dat het CooL programma misschien gratis of bijna gratis is, is het zeker niet vrijblijvend. Het CooL programma is iets waar je niet zomaar aan begint indien je niet 110% gemotiveerd bent. Weliswaar krijg je ondersteuning waar nodig maar er ligt ook veel verantwoordelijkheid bij de deelnemers zelf.

Hoelang duurt het CooL programma?

Het CooL programma is 24 maanden lang en bestaat uit 2 fasen.

De inhoud

De eerste fase is het basisprogramma van 8 maanden lang. Dit basisprogramma bestaat uit een individueel intakegesprek( 60 minuten) , 8 groepssessies (elk 90 minuten lang) en 1 individueel eindgesprek.

Fase 1

Kennis vergroten en vaardigheden aanleren

  • Voeding: welke voeding is gezond?, hoe eet ik bewuster?, wat is de ideale portiegrootte?
  • Beweging: hoeveel moet ik bewegen, hoe moet ik bewegen, wat zijn de voordelen van bewegen, wat zijn de negatieve gevolgen van teveel zitten.
  • Mentaal welzijn: hoe ga ik het best om met stress? Hoe herken ik stress? Hoe vind ik de juiste balans tussen ontspanning en inspanning?
  • Slapen: hoeveel slaap heb je nodig, waarom slapen we, hoe kun je de kwaliteit van je slaap verhogen.
  • Hoe hangen de verschillende kennisonderwerpen samen? Wat is hun invloed op elkaar?
Ontspanning
  • Plannen van gezond gedrag
Hoe verander ik mijn gedrag en hoe voorkom ik een terugval?
  • Alles begint met een monitoring van gedrag: eet-, beweeg- en slaapdagboeken
  • Terugvalpreventie.
  • Hoe omgaan met verleidingen?
  • Omgaan met uitzonderingen en lastige situaties zoals feestjes, huwelijken, de feestdagen en vakantie.
  • Leren formuleren en het bereiken van doelen en intenties.
  • Veranderingsbereidheid/motivatie, hoe moet je het volhouden met minder motivatie? Hoe haal ik meer motivatie uit mijn omgeving?
  • Hoe stel ik haalbare maar ambitieuze gedragsdoelen op?
  • Leren de verschillen te herkennen tussen het huidige gedrag en het gedrag dat nodig is om bepaalde doelen te bereiken.
Hoe wordt de drempel tot acties verlaagd?
  • Informatie over het lokaal beweegaanbod, bij voorkeur via buurtsportcoach/
Beweegmakelaar/ combinatiefunctionaris in de groepssessie over beweging
  • Formuleren van kleine maar haalbare stapjes om de persoonlijke doelstellingen te bereiken.
  • Formuleren triggers voor gewenst gedrag.
  • Peer support.
  • Social support/buddy.

De individuele sessies dienen voor meer persoonlijke begeleiding en doelen.

Alle sessies worden gegeven door een gecertificeerde levensstijlcoach. De 8 groepssessies worden gegeven in groepen van 10-15 personen. Voor een duidelijk overzicht wat er in iedere sessie gegeven wordt is er deze tabel:

 

Sessie Inhoud
1 – Kleine aanpassingen, groot effect Gedragsverandering, hoe kleine veranderingen kunnen leiden tot groot succes
2 – Kom in beweging Over bewegen en sporten, deze sessie wordt vaak gegeven samen met de buurtsportcoach van de gemeente om beweging zo laagdrempelig mogelijk te maken
3 – Lekker eten geeft structuur Hoe eet men gezond? Men heeft het over variatie, bewust eten, portiegrootte, regelmaat en voedingswaarden.
4 – Slapen en ontspanning Over stress, slaappatronen en ontspanning
5 – Gezond leven is plannen Planning, timemanagement en gezonde leefstijl
6 – Hoe maak ik mijn acties tot een succes

zelfregulatie strategieën, hoe om te gaan

met verleidingen. Valkuilen definiëren en terugvalpreventie

7 – Hoe gezond is jouw weekend? Hoe vasthouden aan een gezond levenspatroon in uitzonderingsituaties
8 – Hoe blijf ik in beweging? Langdurig voorzetten van gezonde levensgewoontes.

 

Fase 2

De tweede fase van het CooL programma is het onderhoudsprogramma. Het onderhoudsprogramma duurt ongeveer anderhalf jaar maar heeft hetzelfde aantal sessies als het basisprogramma. Dit wil zeggen 2 individuele sessies en 8 groepssessies. Dit betekent dus dat de begeleiding minder intens is, waardoor er in deze fase veel verantwoordelijkheid wordt gelegd bij de deelnemers. In deze fase gaat men in de praktijk moeten brengen wat men in het basisprogramma geleerd heeft.

In de sessies van het onderhoudsprogramma gaat men zich verdiepen in de onderwerpen die in het basisprogramma al aan bod kwamen.

Het doel is van volgende kennis en vaardigheden te vergaren.

  • Gewoonte-ontwikkeling
  • Gedragsbehoud
  • Omgaan met gezondheidshypes
  • Hoe prioriteiten stellen en keuzes maken
Gedragsverandering en -behoud
  • Kwaliteiten en valkuilen
  • Leren van successen uit het verleden
Stimuleren/drempel verlagen tot actie
  • Het leren gebruiken van ondersteunende apps om jouw doelen te bereiken
Veranderingsbereidheid/motivatie
  • Reflecteren op eigen gedag

De sessies van het onderhoudsprogramma zien er als volgt uit:

 

Sessie Inhoud
1 – Wat is je doel? Doelen leren stellen en de acties identificeren om deze doelen te bereiken.
2 – Beweging, waar zit je kans? Nagaan welke stappen je al hebt gezet en waar nog ruimte is voor verbetering.
3 – Voeding Etiketten lezen, gezondheidsclaims interpreteren en marketing doorzien
4 – Energiemanagement Energiegevers, energienemers en leren goed voor jezelf zorgen
5 – Time Management Keuzes maken, prioriteiten stellen en overzicht leren creëren van taken
6 – Succesvolle verandering Plan van aanpak, inzetten van persoonlijke kwaliteiten
7 – Informatie overload Hoe omgaan met gezondheidshypes?
Identificeren van betrouwbare bronnen van informatie
8 – Op eigen voet verder Steun leren zoeken en het vinden van persoonlijke kracht

 

Eindgesprek

Het eindgesprek is een evaluatiemoment tussen de leefstijlcoach en de deelnemer. Er is eindgesprek bij het einde van de eerste en van de tweede fase. Tijdens het gesprek op het einde van het basisprogramma wordt gekeken of het wel nuttig is van deel te nemen aan het onderhoudsprogramma. Tijdens beide gesprekken kijkt men of de vooropgestelde doelstellingen behaald zijn en welke doelen men zal stellen voor de toekomst.

Tenslotte is het zeer belangrijk de cruciale rol te zien die de leefstijlcoach heeft in heel dit proces. Hij is iemand die altijd aanwezig is in de begeleiding en houdt ook contact met andere publieke personen die deelnemers van het CooL programma kunnen helpen om hun doelen te bereiken.

Waar kan een leefstijlcoach u bij helpen?

U leefstijlcoach kan u helpen met:

  • Stressmanagement
  • Gezond(er) eten
  • Afvallen
  • (Voldoende) Bewegen
  • Vermoeidheidsklachten
  • Hormoonhuishouding
  • Balans tussen werk en privé
  • Ontspanning
  • Dagindeling
  • Slaap
  • Juiste motivatie
  • Communicatie

Bij het streven naar een positieve gezondheid is het belangrijk om een vraagstuk klaar te hebben. Wat wilt u graag veranderen?

Wat is een gezonde leefstijl?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hanteert de volgende stelling over gezondheid: ‘een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en niet alleen de afwezigheid van een aandoening of handicap’.

Een gezonde leefstijl zorgt ervoor dat iemand zich goed voelt, zowel lichamelijk als ook mentaal. Gezond eten, regelmatig bewegen, voldoende ontspanning, genoeg daglicht, een goede nachtrust en aandacht voor het verzorgen van uw lichaam. Deze factoren dragen allemaal bij aan een gezonde leefstijl en daarmee het welbevinden en de vitaliteit. Indien iemand lichamelijk gezond is, bevordert dit ook het geestelijke en sociale welzijn. 

  1. Gezond eten: een gezond dieet is gevarieerd en bevat voldoende voedingsstoffen. Het is dus belangrijk dat uw eten uit de juiste combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten bestaat. Daarnaast zijn vitaminen en mineralen belangrijke bouwstenen om ons lichaam goed te laten functioneren.
  2. Regelmatig bewegen: dit betekent minstens 20-30 minuten per dag matig intensief bewegen zoals lopen en/of fietsen. Regelmatig bewegen in combinatie met intensieve inspanning zoals sporten heeft veel voordelen: het vermindert kans op ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes en versterkt het immuunsysteem.
  3. Voldoende ontspanning: het is belangrijk om een balans te vinden tussen werk en privé om uw innerlijke batterij weer op te laden. Hierbij is tijd voor hobby’s en activiteiten waarbij hoofd en lijf tot rust komen essentieel.
  4. Genoeg daglicht en goede nachtrust: mensen zijn niet gemaakt om zonder daglicht te leven. Daglicht heeft ook een positieve werking op een betere nachtrust. Voldoende slaap is belangrijk om het lichaam te laten herstellen en mentaal uit te rusten.
  5. Goede lichaamsverzorging: hieronder vallen lichamelijke en uiterlijke verzorging. Goede hygiëne, aandacht voor uw huid en gebit bevorderen en ondersteunen uw gezondheid.

Wist u dat bijna de helft van de dag bestaat uit herhaling van eenzelfde activiteiten?  Gewoontes kunnen gezien worden als geautomatiseerde handelingen waarover we niet (meer) hoeven nadenken. Gewoontes zijn krachtige handelingen waarvan we de invloed niet mogen onderschatten. Daarom is het zo belangrijk dat deze gewoontes voor ons lichaam en geest gezond zijn.

Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI)

Onze leefstijlcoach heeft de opleiding Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) gedaan. De Gecombineerde Leefstijlinterventie is de eerste erkende en verkorte opleiding tot leefstijlcoach voor fysiotherapeuten en oefentherapeuten.

Wordt GLI vergoed door uw ziektekostenverzekering?

Per 1 januari 2019 is de Gecombineerde Leefstijlinterventie onderdeel van het basispakket in de ziektekostenverzekering. De huisarts dient u naar een leefstijlcoach door te verwijzen. Indien u een GLI-programma wilt volgen dan heeft u altijd een doorverwijzing van de huisarts nodig.

Check altijd vooraf bij uw zorgverzekeraar of het programma door uw zorgverzekering verzekerd wordt.

Uw leefstijlcoaches

Heeft u een vraag, opmerking of een tip, laat het ons weten.

2 + 4 =