Haalt u de Nederlandse norm gezond bewegen_ - Acacia Fysio plus Zorg

Haalt u de Nederlandse norm gezond bewegen?

Bewegen is goed, meer bewegen is beter! Dit weet natuurlijk bijna iedereen maar voldoen wij hier ook aan? De Nederlandse norm gezond bewegen (NNGB) is een norm die aangeeft hoeveel iedereen zou moeten bewegen om een goede gezondheid te onderhouden. Bij een volwassene is deze norm anders dan bij kinderen of ouderen.

  • In de Nederlandse norm wordt aangeraden:
    Om minstens 150 minuten per week matig intensieve inspanningen uit te voeren. Hierbij kunt u denken aan zwemmen, wandelen, fietsen of hardlopen. Wat hierbij belangrijk is, is dat de oefeningen op eigen niveau uitgevoerd moeten worden. Matig intensief betekend dat u nog in staat bent een gesprek te voeren tijdens het uitvoeren van deze inspanningen. Langer, vaker of intensiever inspannen geeft een groter gezondheidsvoordeel. Het is hierbij wel van belang om dit binnen uw grenzen te doen. Bent u niet gewend om intensief te sporten? Bouw dit dan geleidelijk op om blessures te voorkomen.
  • Om minimaal 2 keer per week spier- en botversterkende oefeningen doen. Dit kan bijvoorbeeld thuis, in de sportschool of buiten. Botversterkende activiteiten bestaan uit krachttraining en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast, zoals springen, traplopen, wandelen, hardlopen en dansen. Spierversterkende activiteiten (krachttraining of de combinatie van kracht- en duuractiviteiten) omvatten activiteiten om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de skeletspieren te verbeteren. Voorbeelden zijn krachttrainingsoefeningen met gewicht en duuractiviteiten als fietsen.
  • Om veel stilzitten te voorkomen. Dit zorgt voor een afname van spierkracht en conditie wat ons lichaam juist zo hard nodig heeft.

Voordelen van het volgen van deze richtlijnen zullen bestaan uit een verbeterde kracht en conditie, waardoor dagelijkse activiteiten al snel makkelijker gaan. Op de lange termijn zullen ook de kans op bijvoorbeeld hart- en vaat ziekten, suikerziekte type 2 en overgewicht verminderen. Heeft u moeite met bewegen door bijvoorbeeld een blessure? Zou u graag hulp willen hebben bij bewegen of vind u in de sportschool of thuis bewegen maar niks? Vraag uw fysiotherapeut om advies of meer informatie!

Succes met behalen van uw norm deze week!