Sporten is het nieuwe hamsteren

Sporten is het nieuwe hamsteren

Zelfs de meest eigenwijze anti-sporter kan tegenwoordig niet anders dan stiekem toegeven dat je dagelijks een portie beweging nodig hebt om gezond te blijven. Fit blijven kan op vele manieren; van een ommetje met je hond tot helemaal los gaan in een CrossFit bunker. Elk persoon heeft zijn of haar voorkeur en niveau.
Vaker wel dan niet moeten we onze sportieve ambities tijdelijk of permanent in de koelkast zetten vanwege bijvoorbeeld een mooi uitgekiende fake blessure de dag voor je paintball middag met je collega’s, nieuwe rondrennende mini-tweevoeters of weer een nieuwe Netflix hit die je niet kan missen. Er is echter goed nieuws voor alle permanente tijdelijke afhakers. Mocht je ooit een mooie periode hebben meegemaakt als sporter, dan scoor je tien jaar later nog altijd beter op allerlei gezondheidsmetingen dan diegenen die hun joggingpak van een identiteitscrisis hebben voorzien.

Positieve gezondheidseffecten na 10 jaar niet sporten

Het klinkt misschien onwerkelijk, maar een periode van 8 maanden minimaal drie per week sporten heeft zelfs na een tienjarige onderbreking nog zin. Het heeft een positievere uitwerking op je VO2-max, insulinegevoeligheid, tailleomtrek en bloeddruk vergeleken met niet-sporters. Een groep knappe koppen van het Duke University Medical Center hebben dit gevonden in hun onderzoek.
“Ten years after completing a randomized eight-month exercise training intervention, previously sedentary individuals exhibited group-specific differences consistent with an intervention-based legacy effect on cardiorespiratory fitness and cardiometabolic parameters.” Bron: frontiersin.org

Een goed begin is het halve werk

Zelfs als je niet van half werk houdt en alleen full monty wilt gaan en dus uiteindelijk maar niet begint met sporten, is het blijkbaar toch interessant om te beginnen (al is het maar op een lagere intensiteit). Ook diegenen die denken dat ze er toch na een tijdje mee stoppen, hebben nu geen excuus meer om te beginnen!

Full monty sporten

Mooi zo’n onderzoek, maar nu?

Mocht je met de gedachten spelen om ergens mee te beginnen, laat je dan niet tegenhouden door allerlei twijfels en vragen. Hoe moet ik beginnen? Wat als ik geblesseerd raak? Welke sport is het beste voor mij? Etc., etc. Het belangrijkste is om te beginnen, doe het rustig aan en luister naar je lichaam.

Wil je graag wat meer professioneel advies, een fitheidstest, een stappenplan of begeleiding, dan kun je natuurlijk contact met Acacia Fysio plus Zorg opnemen om dit samen te bespreken. Onze sportfysiotherapeut is specifiek hiervoor opgeleid, zeker als in het verleden al regelmatig sprake is geweest van fysieke klachten die het sporten belemmerden.

Wacht dus niet tot het nieuwe jaar met je goede voornemens, maar begin morgen met hamsteren voor je gezondheid over 10 jaar.